Filipíny a jak začít

bantayan-island-philippines

Napsal jsem pro Vás článek o tom, kolik a co stojí na Filipínách, jak zbytečně něco nepřeplatit a jak některé věci fungují, či nefungují. A také krátký návod, jak lze dopředu vytvořit funkční rozpočet na celou dovolenou. Filipíny jsme navštívili v průběhu letošního února na 6 týdnů a k tomuto období se také vztahují uvedené ceny. Pro snazší orientaci budu uvádět vždy cenu za kus, případně za osobu. Místní nákupy, jako jsou potraviny, pití, pronájem motorky a další budu vždy uvádět v pesos. Nejsnadnější přepočet na CZK je prostě uvedenou částku vydělit dvěma. Není to nejpřesnější (PHP bylo v době naší návštěvy cca 0,51 – 0,54 CZK), ale pro základní orientaci a rychlý přepočet je to ideální. Dále je třeba dodat, že tento článek obsahuje spíše rady pro začínající cestovatele. U ostřílených harcovníků po Asii může tento článek spíše vyvolat úsměv, nebo pokyvování hlavou, moc je ale pravděpodobně neobohatí. Stejně tak nemusí všem vyhovovat náš způsob cestování. Berte to tedy prosím spíše jako inspiraci, jak lze takový výlet úspěšně absolvovat, nikoliv jako dogmatický návod. V neposlední řadě je tento článek určen spíše lidem, co mají v plánu více cestovat, něco vidět, něco zažít. Pokud plánujete Filipíny jako klasickou dovolenou na 14 dní na Palawanu v hotelu, moc užitečných rad zde nenajdete.

Finanční deníček

Tato cenová statistika vznikla na základě toho, že si vždy v průběhu dovolené vedeme finanční deníček, ve kterém je zapsána každá položka, za kterou byly vydány nějaké finance, včetně těch nejmenších. Důvodem je nejen přehled, kdy a za co se kolik utratilo, ale především je to obrovský pomocník při tvorbě rozpočtu na další dovolenou v Asii. I když navštívíte jiný stát s jinými cenami, dokážete dobře odhadnout kolik by měl být rozpočet na den, protože vidíte za co a v jakém množství utrácíte nejvíce a podle toho pak i celkovou částku. Zároveň doporučuji celkový rozpočet na konci navýšit o cca 10%. Je to vhodná rezerva, která dodá člověku na cestách trochu klidu a pokud vše proběhne podle ideálního plánu, je to na konci příjemný bonus na nákupy.Finanční deníček si vedeme v průběhu cesty v papírové podobě. Využíváme malý sešit, ve kterém je každému dni věnován jeden dvojlist. Do něj večer zapisujeme všechny položky za uvedený den a na konci se udělá součet. Celé toto účetnictví zabere cca 5 – 10 minut Vašeho času.

featured_money@wdd2x

Způsob cestování

Dále je třeba nastínit styl našeho cestování, neboť ten je pro rozpočet naprosto zásadní. Z mého úhlu pohledu se tento finanční deníček drží středu. Někdy se pohybujeme na úrovni lowcost cestování, jindy se pohybujeme v nadstandardu.  Požadavky na ubytování jsou vždy následující: Resort musí být na pláži, ideálně pak ubytování v beachfront bungalovech. Chvíle, kdy si s ranní kávou sednete na terasu a pozorujete východ slunce nad mořem, je totiž k nezaplacení. Snažíme se hledat bungalovy nebo chatičky, nikdy ne hotely. Ohledně vybavení bungalovu klademe důraz na čistotu nejen pokoje, ale především koupelny, teplou vodu, klasický evropský záchod, terasu se sezením. Vybíráme resorty s Wi-Fi zdarma. Klimatizace není naší podmínkou, často ji ani nevyužijeme. Většinou nám přináší více zdravotních komplikací, než užitku. Ohledně stravování a dalších položek je naše nastavení následující: Jsme na dovolené! Proto až tak úplně neřešíme co kdy kde a jak. Když máme chuť, najíme se v drahém resortu. Jindy pak koupíme oběd u stánku na ulici za pár pesos. Doslova za pár pesos. K tomu nám opět pomáhá onen finanční deníček, ze kterého je ihned jasné, jakým způsobem hospodaříme.

Ne každému může vyhovovat také to, že nevyhledáváme přelidněné turistické destinace. Pohybujeme se spíše po klidnějších místech. Po místech s minimem diskoték a barů, za to s krásnou a nezničenou přírodou. I přístup místních lidí je podstatně jiný, daleko osobnější, vstřícnější, poctivější. A samozřejmě i ceny se pohybují trochu jinde. Toto je pro naši dovolenou prioritou, jezdíme především odpočívat a relaxovat. Poznat trochu místní kultury a místních zvyků. A toto se bohužel z těch nejvíce turisticky vytížených míst z velké části vytratilo. Jako příklad z našich cest mohu uvést tentokrát zážitek z Indonésie, z malého ostrova vedle Bali. Kousek od našeho ubytování přímo na pláži jsme objevili malinkou restauraci ve dvoře, ve které vařil starý pán. Ceny oproti našemu resortu čtvrtinové, porce dvojnásobné. A po jídle si k nám sedla celá rodina a u pití jsme si povídali. Zjistili jsme tak, že Indonésané používají jen čtyři křestní jména pro celou populaci. Podobný zážitek mohu uvést i z Thajska, kde jsme chodili každý večer do malinké restaurace udělané z parkovacího místa u rodinného domu. Kuchyně vynikající, ceny fantastické, majitel velmi příjemný člověk. Každý den jsme nezapomněli něco malého přinést jeho dvěma dětem. Poslední večer před odjezdem nám odmítl dát jídelní lístky a uvařil nám menu o pěti chodech. Vše podle tradičních rodinných receptů babiček, vše Thajské národní speciality. Jeho přáním totiž bylo, abychom ochutnali pravou Thajskou kuchyni a nikoliv takovou, která se vaří pro turisty. Nabídnout mu za večeři peníze by byla urážka, proto jsme je dali do ruky dětem, ať si je uloží na vzdělání. A Filipíny jsou v tomto zrcadlově stejné.  Netvrdím, že toto je jediný způsob jak cestovat a ne jinak. Je třeba si dovolenou naplánovat tak, aby byl člověk po návratu spokojený v tom, co od dovolené čekal. Pokud člověk jede na Filipíny s partou kamarádů pařit, je nesmysl se ubytovat na bohapustém ostrově s jednou restaurací a pralesem za zády. Naopak Alona Beach bude to pravé ořechové. Pokud člověk jede ale odpočívat a relaxovat, je nesmysl se ubytovat přímo na hlučné a přelidněné Alona Beach, kde bude dotyčný trpět. U nás to v praxi funguje tak, že začínáme každou dovolenou v nejklidnějších liduprázdných oblastech, na ostrovech s minimem turistů. S postupem času pak cestujeme do více turistických oblastí, kde je lepší dostupnost všech služeb a obchodů, ale méně klidu a přírody. Jak už jsem jednou uvedl, toto je článek pro inspiraci a možnost náhledu na způsob, jak cestovat. Ani více, ani méně.

IMG_9316

Plánování a tvorba rozpočtu

Hned na začátku před tvorbou rozpočtu je třeba si stanovit několik skutečností:

Bod 1 

  • Termín dovolené – čím dříve, tím lépe
  • Která místa chci vidět / je v rámci času možné navštívit
  • Jak se dostanu z místa na místo
  • Co od dovolené čekám a v jakém poměru (klid, koupání, příroda, pařby, cestování…)

Pro lepší představu vždy uvedu příklad z naší cesty. Stanovili jsme ostrovy, místa a zajímavosti, kam se chceme podívat. Pak jsme začali pomocí Google a Tripadvisoru hledat, jak se dostat nejlépe z místa na místo. Tím došlo k selekci některých ostrovů, protože spojení bylo moc dlouhé, moc drahé a nebo nebylo vůbec. Z toho vyšla pak našem případě trasa Cebu – Bantayan – Oslob – Siquior – Bohol a Panglao – Cebu – Siargao – Cebu. Pokud je to možné, vždy využívejte leteckou přepravu. Je neskutečně levná, často levnější než vlak nebo autobus. Ale hlavně Vám ušetří hodiny cestování, které pak můžete trávit daleko příjemněji.

Bod 2 – letenky

Letěli jsme se společností Cathay pacific po trase Praha – Amsterodam – Hongkong – Cebu. Důvod byl jednoduchý, žádná jiná letecká společnost neměla přílet na Cebu v dopoledních hodinách, což bylo pro nás rozhodující. Dalším faktorem pak bylo, že jsme měli jiné místo návratu do ČR (Denpasar – Bali) a opět Cathay pacific nám nejvíce vyhovoval odletem ve večerních hodinách. Z důvodu jiného místa návratu byla letenka o něco dražší – 18 500 Kč. Klasická letenka Praha – Manila – Praha se pohybovala cenově okolo 16 000 Kč. Cena logicky stoupá k době odletu, takže je třeba neváhat. My jsme kupovali letenky v polovině listopadu s odletem 10. února. V době vánoc už ty samé letenky stály přes 24 tisíc. Stejně tak je potřeba zakoupit letenky na vnitrostátní lety, pokud je to v plánu. Tam ceny stoupají ještě rychleji a často pak již nejsou místa. Pro příklad naše zpáteční letenky Cebu – Siargao stály 5037 Kč. V prosinci stály již cca 10 000 Kč a v lednu byly vyprodané.

img_banner_1

Ještě bych rád podotkl něco k chybovým tarifům, zde v Čechách tolik oblíbeným. Někde se objeví zpráva o úžasném chybovém tarifu, například Manila a zpět za 9 000 CZK. Odlet z Berlína, návrat do Budapešti. Zní to dobře. Pokud se porovnáte s tím, že si dovolenou nemůžete naplánovat dle svého, ale musíte se délkou pobytu přizpůsobit přepravci v těch několika dnech, kdy se dá takto letět, zbývá finanční stránka. Nějak se totiž musíte dostat do Berlína a po návratu do Evropy z Budapešti do Prahy. Pokud k tomuto doplánujete lowcost lety do Berlína a pak z Budapešti, ještě stále ušetříte. Jenže když si u obou nízkonákladových přepravců připlatíte více než příruční zavazadlo, zaplatíte poplatek za odbavení a další položky, dostanete se na standartní cenu letenky z Prahy. Ale riziko zrušení letu z důvodu chybového tarifu zůstává. Tento příklad jsem uvedl záměrně, protože jsem si konkrétně tuto variantu propočítal. Jediný způsob jak se dostat pod cenu letenky z Prahy na který jsem byl schopen přijít, bylo využít po Evropě cestu autobusem. Jenže pak se cesta natahovala na neuvěřitelných 70 hodin a finanční úspora byla cca 1500 Kč. Mně osobně se toto už nevyplatí a stejná situace byla u drtivé většiny chybových tarifů. Neříkám tímto, že nelze takto ušetřit. A že nelze takto cestovat. Jen říkám, že stojí za to si vše pečlivě porovnat, spočítat a zvážit, jenže na to u chybových tarifů bohužel většinou není čas. České rčení poslední doby „nechci slevu zadarmo“ má v tomto případě svoje opodstatnění.

K letenkám už snad jen drobnost. Při výběru letenek se zkuste vyhnout letům, na kterých operuje přepravce s Boeingem 777-300ER, na dlouhých letech bohužel velmi častým. Lepší volbou dle našich zkušeností je Airbus A330-300, který není tak hlučný, méně za letu vibruje a především má více místa na nohy. Také má sedadla v konfiguraci 2-4-2, takže pokud letíte v páru, můžete mít při letu klid a spát, nikdo přes Vás nebude chodit do uličky a zpět, nikdo na Vás nebude padat při spánku. Boeing má konfiguraci 3-4-3, takže tam se tomu nevyhnete. Je to svým způsobem drobnost, ale má vliv na to, jak moc unavení se do cílové destinace dostanete.

 Bod 3 – ubytování

V našem případě jednoznačně Agoda. Tento portál využíváme již delší dobu na všechny cesty po Asii. Najdete zde velký výběr ubytování ve všech cenových kategoriích a za rozumné ceny, často levnější, než pak na místě. Velkou výhodou je možnost rezervace ubytování a jeho úhrada až pár dní před příjezdem. V důsledku je pak možné si na vybraných ostrovech rezervovat ubytování hodně dopředu bez nutnosti platby a mít tak přesnou částku za ubytování při tvorbě rozpočtu. Storno ubytování do tří dnů před příjezdem do resortu je samozřejmě zdarma a tak lze neustále s celou dovolenou manipulovat.

hotel1320x742

Bod 4 – transfery

Složitá položka rozpočtu a vždy bude velmi orientační. Je třeba hledat a hledat. Dobrým rádcem je v tomto Tripadvisor a pak také stránky přepravních společností. Při hledání v Googlu je dobré začínat frází „how to get…“ Například pro hledání cesty z letiště na Cebu na ostrov Bantayan by fráze zněla „How to get Bantayan from Cebu airport“. Většina ostrovů má své vlastní stránky, kde najdete popis, jak se tam dostat, co tam dělat a co nevynechat. Jen je potřeba sledovat datum vydání článku, často informace nejsou aktuální a je třeba je porovnat s diskusemi například na Tripadvisoru. Transfery v Asii jsou obecně nejdražší položkou a ve dnech přesunů jsme pravidelně překračovali denní rozpočet. Tak to prostě je. Rozumnou variantou je stanovit částku na transfery přibližně polovinou ceny ubytování. Platí to ale při našem způsobu cestování, kdy často měníme místo pobytu.

Bod 5 – ostatní

Závěrečná položka rozpočtu, kdy je třeba dopočítat jídlo, pití, zábavu, neřesti jako cigarety a alkohol, pojištění na cestu, pronájmy motorek atd. Dobrým způsobem je vytvořit si denní rozpočet na osobu. Započítat snídani, oběd a večeři. Dále pití přes den a pár piv večer. Cigarety a zmrzlinu. A také hodně ovoce, protože tomu se v Asii prostě neubráníte. Je to totiž Ovoce. Příklad:

Snídaně a káva     – 100PHP

Voda                     – 20PHP

Ovoce                   – 50PHP

Oběd                    – 150PHP

dvě piva               – 2x50PHP

Svačina                – 50PHP

Zmrzlina               – 25 PHP

večeře                   – 150PHP

čtyři piva              – 4x50PHP

ovoce                    – 50 PHP

cigarety                – 50PHP

A jsme na částce 1045 PHP za den. Při tvorbě rozpočtu vždy zaokrouhlujte směrem nahoru, tzn. 1100PHP na den a na osobu. To bychom měli základ. Vůbec přitom nezáleží, zda si opravdu dáte večer 4 piva a zmrzlinu. Místo toho si koupíte třeba sluneční brýle. Nebo si nekoupíte nic a na konci dne budete s útratou pod denním rozpočtem, což Vám dává možnost si s čistým svědomím vyhodit si z kopýtka jindy. Stejně tak není potřeba se tohoto dogmaticky držet. Je to pouze ukazatel toho, jaké potřebujete finance, abyste příjemně přežili a netrhalo Vám to pak peněženku. Zároveň je třeba zvolit takové částky, abyste byli schopni se do této ceny vejít na všech místech cesty. Jíst a pít prostě musíte až do konce. Toto jsou položky, ze kterých lze dobře čerpat z našeho finančního deníčku, neboť je tam 90% toho, co budete kupovat.

Autor: Jakub Seidel

Autor: Jakub Seidel

Protože jsme na dovolené, chceme také trochu té relaxace. Proto započítáme v námi příjemném intervalu masáže a také pronájem motorky + benzín v poměru, jak nás baví se válet na pláži / cestovat po ostrovech. V případě našeho rozpočtu je to půl na půl, tzn., pokud vím, že někde budu 6 dní, počítám motorku na 3 dny. Stejně tak všechny další individuální položky, které nás lákají. A teď už tedy závěrečný vzorový příklad, konkrétně náš rozpočet před cestou.

1) Letenky za osobu:

Praha – Cebu 18 557 Kč
Cebu – Siargao – Cebu   5 037 Kč Celkem letenky 20 594 Kč

2) Ubytování za osobu:

Bantayan 3 102 Kč
Oslob    168 Kč
Siquijor 1 586 Kč
Bohol a Panglao 2 392 Kč
Siargao 2 755 Kč
Cebu – Mactan    171 Kč Celkem ubytování 10 174 Kč

3) Transfery za osobu:

Cca polovina ubytování 5 000 Kč Celkem transfery 5 000 Kč

4) Ostatní za osobu:

Jídlo a pití (za celý pobyt) 1 100 PHP / den (33000PHP) 550 CZK / den (16500CZK)
Motorky 6 000 PHP 3 000 CZK
Masáže 2 000 PHP 1 000 CZK
Celkem ostatní 20 500 CZK

V celkovém součtu se tak dostáváme na částku 56 268 CZK. To jsou reálné výdaje, které s největší pravděpodobností nastanou. Celou částku tedy navýšíme o 10% na ty výdaje nečekané. Finální částka, kterou jsme tedy museli našetřit na osobu, byla cca 62 000 CZK po zaokrouhlení. Počítejte s tím, že pokud vše proběhne tak jak má, pravděpodobně Vám na konci pobytu zůstane solidní částka. Jenže jsou případy, kdy vše nejde tak, jak má. Jako příklad mohu uvést situaci, kterou jsme zažili na ostrově Bohol.

Náš krajan se rozplácl na skútru. Kromě odřenin měl vyhozené rameno a prst zlomený do pravého úhlu. První a logický krok je dopravit zraněného do nemocnice, jak jsme zvyklí odsud. Ale ouha. Lékaři v nemocnici se natolik zalekli té zlomeniny a ramena, že odmítli ošetřit. Pojištění nepojištění. Stejná situace se opakovala ve dvou dalších nemocnicích, kam ho kamarádi odvezli. Celá tato situace trvala přibližně 24 hodin, kdy celou dobu kluk měl prst zlomený a rameno vyhozené. Až nakonec a čistě náhodou jakýsi chirurg, který se vyskytl v poslední nemocnici náhodou a byl na Boholu na dovolené mu rameno a prst spravil. Ovšem nikoliv z pojistky, ale za dolary. Konkrétně v přepočtu za 20 000 CZK. Bez hotovosti, na kterou se museli všichni složit, by prostě měl smůlu. Proto je tak důležité tuto rezervu mít.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

I přes popsanou událost je opravdu důležité mít sebou kvalitní pojištění. Nešetřete na cestovním pojištění! A už vůbec se nespoléhejte na cestovní pojištění k platební kartě. Při výběru pojišťovny rovnou vynechte menší pojišťovny nebo větší, ale v Asii neznámé. Cestovní pojištění Vám může být totiž v té chvíli úplně k ničemu. Je pouze a jen na personálu nemocnice, zda Vás ošetří nebo nikoliv a zda bude chtít úhradu v hotovosti, zálohu v hotovosti a nebo Vás ošetří v rámci pojistného krytí. Mějte v tomto případě na paměti, že zdravotnictví v Asii je diametrálně odlišné od Evropského. Zde v ČR cizince nejdříve ošetří, pokud je to akutní a pak se řeší finance.V Asii se řeší nejdříve finance a až poté akutnost ošetření a v jaké míře. A na tomto pořadí nic nemění ani život ohrožující stav. Pokud budete mít cestovní pojištění od pojišťovny, kterou v Asii neznají, z pojistného krytí Vás neošetří a budou chtít hotovost. A pokud ji nebudete mít (viz rezervy v části rozpočtu), prostě Vás neošetří. Také ceny ošetření v Asii jsou na naše poměry nesmyslné, ale prostě takové jsou. V Thajsku běžně účtují pojišťovnám za rentgen zlomené nohy a následnou sádru i půl milionu Kč. Nechtějte potom vědět ceny operací. Můžete samozřejmě zavolat na svoji pojišťovnu do ČR (standardně 80kč/minuta) a vysvětlit jim situaci. Pojišťovna pak pošle nemocnici zálohu a teprve pak Vás ošetří. U velkých pojišťoven rozšířených i v Asii je to velmi rychlé, naše centrála v ČR kontaktuje pobočku v Asii a ta to vyřídí, někdy i řádově v hodinách. Malépojišťovny pak uvedenou částku posílají bankovním převodem v řádu dní. A pro Vás to mohou být velmi bolestivé a dlouhé chvíle. Paradoxně cena velmi kvalitní a spolehlivé pojistky se při měsíčním pobytu pohybuje orientačně okolo 1 200 Kč, což je při ceně takovéto dovolené naprosto zanedbatelná částka. Může však zásadním způsobem ovlivnit nejen Vaši dovolenou, ale zároveň i celý život. Neberte prosím tento odstavec jako nějaké šíření poplašných zpráv, případně strašení začínajících cestovatelů. Taková je ale realita pokud se něco stane a pouze popisuji nejhorší scénáře. A tyto věci se opravdu stávají, nikde nemá nikdo z nás zaručeno, že zrovna nám se to stát nemůže. Nakonec, nejde jen o Vás. Například převoz těla z Asie do ČR při úmrtí se pohybuje řádově v milionech Kč. Paradoxně spousta pojistek toto nekryje, pojišťovny totiž vědí proč.  V popisu pojistky o tom většinou ale není ani písmenko, zjistíte to až podrobných podmínek. Vím o případu, kdy rodiče museli prodat rodinný dům, aby mohli pohřbít syna zde doma. Těch pár stokorun ušetřených na pojistce za to nestojí.

 Při výběru kvalitní pojistky dbejte na následující parametry:

  • Dostatečné finanční krytí léčebných výloh
  • Zubní ošetření (limit 10 000 Kč je málo)
  • Při delší hospitalizaci přítomnost člena rodiny
  • Převoz těla v plném rozsahu
  • Pojištění odpovědnosti (pojistka na blbost) v dostatečném krytí
  • Pojištění zavazadel
  • Pojištění hotovosti pro případ kapesní krádeže nebo krádeže v hotelu na pokoji
  • Pojištění cestovních dokladů
  • Asistenční služby pojišťovny

Je vhodné také mít sebou vždy doklad totožnosti a zároveň informace pro případ nouze, kdy o sobě nebudete sami schopni rozhodovat. Příkladem může být dopravní nehoda, kdy budete dopraveni do nemocnice v bezvědomí. Pro tuto variantu doporučuji si zde v ČR oskenovat Cestovní pas a do volné stránky v obyčejném malování dopsat důležité údaje. Těchto kopií sebou vozím více a nosím je vždy u sebe nebo v batohu. Navíc se nemusíte bát odcizení nebo ztráty cestovního dokladu. Dokonce mi tuto kopii vždy akceptovali i při půjčení motorky místo originálního dokladu. Je to jednoduchá a rychlá věc, ale může rozhodnout hodně věcí ve Váš prospěch. Kopie pasu pak vypadá zhruba nějak takto:

b0bfa897-f6de-411e-a339-3af2e5a94ced

Poslední drobnost k cestovnímu pojištění. Stojí za to se podívat do podrobných podmínek, jakým způsobem pojišťovna plní své závazky v případě pojistné události. Některé totiž mají v podmínkách stanoveno, že klient si vše hradí na místě sám a pojišťovna to pak proplácí po návratu oproti fakturám a dokladům. Takovéto cestovní pojištění je při větších úrazech nebo způsobení větší škody bohužel k ničemu. Je třeba, aby pojišťovna plnila ihned po vzniklé události.

A nyní druhá půlka, trochu matematiky, faktů a statistiky z naší cesty. Celou tuto část rozdělím na jednotlivé ostrovy. Poté základní souhrn z finančního deníčku. Ceny byly po většinu naší cesty hodně podobné a tak je zbytečné je rozepisovat na jednotlivé ostrovy. To jsou daná fakta. Zbytek berte spíše jako můj subjektivní dojem.

Bantayan
Bantayan island, autor: Jakub Seidel

Bantayan island, autor: Jakub Seidel

Doprava

Naše první destinace, severně nad ostrovem Cebu. Cesta z letiště je poměrně dlouhá a náročná. Po příletu musíte taxíkem na North Bus terminál, což je v provozu cca hodina jízdy. Poté počkáte, až se zaplní autobus do přístavu Hagnaya na severu Cebu a jede se. Cesta autobusem trvá 5 hodin a je kvůli malým sedadlům docela nepohodlná. Z přístavu Hagnaya pak jezdí trajekt, který pluje na Bantayan přibližně hodinu a půl, podle toho, jak je rozbouřené moře. Na letišti Vám budou nabízet do Hagnaya Port taxi za cenu cca 2000 PHP. Pokud cestujete ve čtyřech, rozhodně to stojí za zvážení. Rozdíl v ceně busu a taxi už pak není tak veliký a cesta trvá jen dvě hodiny.

Dojmy

Ostrov samotný má jedny z nejkrásnějších pláží na Filipínách. Rozhodně v oblasti Santa-Fe, kde jsme se ubytovali. Tento ostrov ještě nezasáhl vyloženě masivní cestovní ruch, i když resortů je tam hodně. Centrum městečka je malé, dvě ulice s krámky a restauracemi. Téměř vše je dostupné pěšky, lze využít i tricykly. Ostrov se dá objet za jeden den pohodlně na motorce.

Co navštívit

  • Město Bantayan a obrovský trh
  • Kota Park  – stará španělská pevnost postavená z vajec, písku a mušlí
  • Koupání v jeskyni Octong Cave
  • Mangrovníkový les
 Oslob
Autor: lotuspilgrim

Autor: lotuspilgrim

Doprava

Do Oslobu se lze dostat lodí z ostrova Negros (a pul hodiny autobusem z přístavu) nebo autobusem či taxi z Cebu.

Dojmy

Oslob má turisticky zajímavou pouze jednu věc a to je plavání s velrybími žraloky. Připravte se na davy lidí ve vodě a to doslova. I tak je to ale zajímavý zážitek. Standartní cena na místě je 1500 PHP za osobu. Doporučuji zůstat přes noc a k žralokům vyrazit velmi brzy ráno, tak okolo šesté hodiny. Není tam ještě takový blázinec. Zároveň se zeptejte na žraloky přímo v místě ubytování. Nám majitelka domluvila cenu 1200 PHP za osobu a to včetně odvozu a návratu.

Siquijor
Siquijor, autor: Jakub Seidel

Siquijor, autor: Jakub Seidel

Doprava

Ze všech větších ostrovů jezdí lodě.

Dojmy

Siquior stojí za to vidět kvůli přírodě, památkám a fenoménu černé magie. Nám se bohužel nepodařilo zde najít krásné pláže na koupání, drtivá většina měla sopečné podloží porostlé trávou. Dle diskusí na internetu i vyprávění našich přátel ale na Siquioru takové pláže jsou, jen jsme v tomto měli pravděpodobně smůlu. Pozitivní část ostrova je ale neskutečně krásná příroda, nezničená turisty ani průmyslem. Může za to právě legenda o černé magii a šamanech, kteří na tomto ostrově žijí dodnes. Koupání mimo moře Vám bohatě vynahradí kaskádovité vodopády. Některé, zvláště ty odlehlejší jsou liduprázdné i v sezoně. Zajímavostí je také to, že samotné město Siquior je pravděpodobně jako jediné na světě plně nekuřácké. A tím nemyslím jen restaurace, ale i ulice a jakýkoliv veřejný prostor. Při koupání doporučuji věnovat pozornost svému okolí, neboť zvláště ve vodní trávě se zde hojně vyskytuje had Vodnář – nejjedovatější mořský had na světě. Nicméně má mírnou povahu, neútočí, pokud se necítí ohrožený. Rada místních: Pokud je jasné, že z vody již neutečete, zůstaňte naprosto v klidu. Nedělejte rychlé pohyby, nechte hada, aby si Vás „očuchal“. Pak odplave pryč. Zdravotnická zařízení na Siquioru jsou vybavena sérem pro případné kousnutí a tak případy, kdy dojde k uštknutí, bývají jen velmi zřídka smrtelné.

Co navštívit

  • Vodopády, klidně všechny
  • Nejstarší dům na Siquioru
  • Motýlí farma
  • Nejstarší strom na Filipínách s bazénem
  • Kohoutí zápasy (ale opatrně)
Bohol a Panglao
Bohol, autor: Jakub Seidel

Bohol, autor: Jakub Seidel

Doprava

Lodí do přístavu Tagbilaran na Boholu. Jezdí tam lodě opět téměř z každého ostrova.

Dojmy

Pro nás nejvíce turisticky rozvinuté místo Filipín, které jsme navštívili. Tagbilaran je město s nákupními centry a se vším, co k tomu patří. Panglao je naopak malý ostrůvek spojený s Boholem dvěma mosty. Nejvyhlášenější části Panglaa – Alona Beach se s čistým svědomím vyhněte. Ubytujte se někde bokem v rozumném dosahu. Samotná pláž je plná turistů, naháněčů, prodavačů a do vody se pořádně stejně nedostanete, protože je hned u břehu zaparkováno spoustu lodí. Je tam ale na druhou stranu spoustu obchodů, restaurací a barů a také směnáren s dobrým kursem. A bankomaty. Ideální variantou je ubytovat se v okolí Alona Beach, kde jsou pláže také pěkné, větší klid, přijatelnější ceny a centrum je stále dostupné tricyklem nebo na skútru v řádu minut. Naopak Bohol je obrovský a k navštívení všech zajímavých věcí jeden den rozhodně nestačí. Velkým zážitkem je návštěva Phillipine Tarsier Sanctuary. Rezervací s Nártouny najdete na Boholu více. Z některých se však stala pouze turistická atrakce, kde tyto zvířata používají pouze k zisku. Pokud chcete svoji návštěvou podpořit opravdovou přírodní rezervaci, navštivte tu v blízkosti vesničky Corella. Stejně tak mohu doporučit Čokoládové kopce a pro milovníky adrenalinu Danao Adventure Park. Před návštěvou parku si však na jejich stránkách ověřte, zda a případně které atrakce jsou zavřené kvůli údržbě.

Co navštívit

  • Tagbilaran  – nákupy
  • Rezervace s nártouny
  • Čokoládové kopce
  • Danao Adventure park
Siargao
Siargao, autor: Jakub Seidel

Siargao, autor: Jakub Seidel

Doprava

Letecky buď z Cebu, nebo z Manily. Siargao má malinké letiště a lze se tam dostat jen jednou denně malým vrtulovým letadlem.

Dojmy

Ideální kombinace všeho. Krásné pláže, krásná příroda. Ostrov se dá projet za den na motorce, nejdéle za dva. Je to v podstatě poslední ostrov Filipín, pak už je další větší ostrov až o 7 tisíc kilometru dále Hawaii. A koupání v Pacifiku za to stojí. Cloud 9 je jedno z nejlepších míst na světe k surfování. Siargao mívá dosti vrtkavé počasí, právě díky Pacifiku. V jeho okolí je několik liduprázdných ostrůvků s katalogovými plážemi, kam lze zajet lodí na výlet. Vyloženě náhodou jsme objevili koupání v jeskyních s prohlídkou. Prohlídka s koupáním vypadá tak, že dostanete vodotěsnou baterku a společně s průvodcem plavete / jdete soustavou jeskyní. V naprosté tmě a tichu, pouze s baterkou. Cesta je dlouhá přibližně 250 metrů a vynoříte se z jeskyní v blízkém lesíku. Zpět se pak vracíte po povrchu. Plavat v naprostém tichu a tmě jeskyní je opravdu adrenalin. Rozhodně si ponechte boty nebo sandály, místy jeskyní jdete po kamení a je poměrně ostré. Zajímavostí z historie této jeskyně je událost z druhé světové války, kdy v této soustavě jeskyní 14 dní bojovali ukrytí Japonci s americkými vojáky. Tyto jeskyně naleznete na hlavní silnici v blízkosti vesnice Pilar. Stejně tak je velmi příjemné se posadit na nějakou chvíli na vyhlídkovou věž u Cloud 9 a pozorovat surfaře, jak jezdí na vlnách. V případě návštěvy ostrova doporučuji ubytovat se někde v General luna, je to nejvíce turisticky založená oblast ostrova právě z důvodu nedalekého Cloud 9.

Co navštívit

  • Cloud 9
  • Průzkum jeskyní s koupáním
  • Přírodní bazén
Orientační ceny na Filipínách

Zde je tabulka nejčastějších položek

Pivo St. Miguel Pilsen 0,4l – obchod 35
Pivo St. Miguel Pilsen 0,4l – restaurace 50
Pivo St. Miguel Pilsen 1l – obchod 70
Pivo st. Miguel Pilsen 1l – restaurace 100
Coca-Cola 0,355l – obchod 10
Coca-Cola 0,355l – restaurace 25
Balená voda 0,5l – obchod 20
Balená voda 0,5l – restaurace 40
Rum s Colou 60
Cornetto 25
Hlavní jídla v restauracích 150 – 250
Hlavní jídla v hrncárnách 100
Snídaně v resortech 120 – 180
Marlboro 55
Pronájem motorky na 24h 350
Benzín 40 – 50
Cheeseburger (na ulici ve stánku) 12
Káva 20
Praní prádla (cena za Kg) 50
Kobliha 5
Papírové kapesníky 5
Čerstvý džus 50
Masáž 1hodina 350
Pohled se známkou do ČR 42
Banán 5
Frisco 50
Vlhčené ubrousky 80
Grilovaný banán 10
Meloun na kostičky 50
Siomai 10
Tričko 100
Rum 0,65l Tanduay pětiletý 100

K těmto cenám je třeba dodat i vysvětlivky, Zvláště pak k jídlům. Začněme tedy restauracemi. Na spodní cenové hladině jídelního lístku se pohybují většinou nudle a rýže. Ceny začínají okolo 100 PHP, ale nečekejte kvalitu, jako třeba v Thajsku. Poté následují Burgery s hranolkami tak, jak je známe u nás v ceně okolo 150 PHP. Následují různé variace masa, Cordon Bleu, ryby a těstoviny v ceně okolo 180 PHP. Poté je pizza dle výběru za cca 200 PHP a na špici se nacházejí Steaky v ceně okolo 250 PHP. Ceny jsou vždy uvedeny s přílohou, většinou rýže nebo hranolky. K ceně snídaně nutno dodat, že se jedná většinou o vajíčka, slaninu, pečivo, klobásky, ovoce, kávu a čerstvý džus.

Autor: Jakub Seidel

Autor: Jakub Seidel

Zajímavou alternativou k resortním restauracím jsou hrncárny a pouliční stánky se vším možným. Ale… V našem případě poměr hrncáren a restaurací byl přibližně 15% k 85%. Na některých místech jsme prostě hrncárny úplně vynechali, jako například Bantayan. Nebetyčný smrad, který se odtud pokaždé linul mě dostatečně odradil byť jen od nadzvednutí pokličky, natož si něco objednat. Naopak třeba na Siargao byly hrncárny naprosto perfektní a za úžasné ceny. Ale ať tak nebo tak, realitou je, že maso ze zvířat se prodá restauracím a z toho zbytku se prostě vaří v hrncárnách. Takže pokud nejste zastáncem ožužlávání různých chrupavek a dalších podobných věcí, málokterá hrncárna Vás uspokojí. Pokud ale najdete vyhovující, za 100 PHP se nacpete jako to prasátko. A jídlo bývá chuťově vynikající. Naproti tomu stánky na ulici nabízejí spoustu ovoce, pečiva, grilovaných věcí a různých věcí na špejli přehršel. A vždy za pár pesos.

Pokud by měl kdokoliv dotazy ohledně cen čehokoliv, co není v seznamu, vložte je do komentáře. Na co budu schopen konkrétně odpovědět, určitě odpovím. Uvedl jsem do tabulky pouze to nejzákladnější.

Bohol, Čokoládové kopce, autor: Jakub Seidel

Bohol, Čokoládové kopce, autor: Jakub Seidel

Další kapitolou je samotná doprava. Ceny a způsoby jsou tak nekonečně rozdílné na každém ostrově, že to nelze ani nějak pořádně popsat a proto není v přehledu uvedena. Toto je také důvodem, proč se cena do rozpočtu počítá paušálně. Co je ale vždy společné, že Vás téměř nikdy nesvezou za cenu pro místní. Typickým příkladem byl Bantayan, kde místní platili po Santa-Fe 20 PHP za tricykl, turisté 20 PHP za osobu. A nikdo Vás jinak nesvezl. Obecně lze konstatovat, že tricykly jsou nejlevnější způsob dopravy, i když na delší vzdálenosti trochu nepohodlné. Příkladem může být trasa z přístavu Tagbilaran na Alona Beach. Jedná se o přibližně 20 km dlouhou cestu. Tricykl stál 150 PHP a taxi 500 PHP. Na mnoha místech pak ani není možné cenu usmlouvat. Opět příkladem Alona Beach na Panglau. Pokud se potřebujete dostat zpět do přístavu, každé taxi Vám řekne 600 PHP. A nikdo nesleví, ať se ptáte horem dolem. Vědí, že tam prostě potřebujete a tak si někoho vezmete i za tuto cenu a pevně to dodržují. Dalším příkladem může být doprava z letiště ze Siargao. Je jedno, kam po ostrově jedete, cena je 800 PHP za osobu a vzhledem k velikosti ostrova je to maximálně vždy 40 minut cesty. Na parkovišti u letiště je přistaveno 10 mikrobusů a všechny za stejnou cenu. Nás v něm jelo osm. O opět na principu kolektivní dohody řidičů. Vědí, že pěšky nepůjdete. Nutno ale podotknout, že pouze na Siargao byla ta cena takto nehorázná. Ve většině případů je cena relativně rozumná. Někdy i pro nás úsměvná. Příkladem může být naše cesta přes celý ostrov Cebu z přístavu Hagnaya do Oslobu. Cesta trvala i s pár přestávkami cca 10 hodin a cena za taxi byla celkem 2000 PHP. Až mi toho řidiče bylo líto, vypadal na konci opravdu unaveně.

Na závěr

Závěrem chci ještě jednou podotknout, že toto není žádný oficiální návod, jak cestovat. Každý jsme jiný, každému to vyhovuje jinak. Pokud si v článku najdete něco, co Vás zaujme, pokud se dozvíte něco nového, budu spokojen. Snažil jsem se alespoň z části sepsat informace, které se do začátku mohou hodit. Pokud budete mít nějaké dotazy, připomínky nebo komentáře, uvítám je dole pod článkem. Každý máme jiné zážitky a zkušenosti z cest a rád si přečtu zkušenosti ostatních. Všech Vám přeji hodně štěstí na Vašich cestách.

Velké poděkování Romanu Mudrochovi za jeho blog o Filipínách a také za jeho ochotu odpovědět mi přes email na moje všetečné dotazy. Blog obsahuje spoustu důležitých informací, které nám pomohli celou tuto cestu naplánovat. Pokud Vás moje reportáž zaujala a plánujete Filipíny navštívit, rozhodně blog prostudujte celý. Vyplatí se to. Tento článek jsem napsal právě jako poděkování a pomoc v Romanově další činnosti.

Pokud někdo stále hledáte inspiraci, pár záběrů z navštívených míst, které jsem předtím popisoval, najdete v mém krátkém sestřihu z dovolené.

Jakub Seidel

Facebook Comments

17 thoughts on “Filipíny a jak začít

  1. Trunny

    Skvělý článek. spousta zajímavých a hodnotných informací. Díky za něj! Jen upřesňující dotaz. Ceny v orientační tabulce cen na Filípnách jsou uvedeny v tamní měně, nikoliv v Kč že?

    1. Roman Mudroch

      Zdravím, ceny v orientační tabulce cen jsou v místní měně, tzn v PHP, určitě ne v KČ jak píše Eni.

  2. Jenda

    Díky za super článek. Jen jsem se chtěl zeptat na tip na konkrétní pojišťovnu, která dělá dobré pojistky, zahrnující všechny potřebné body. Předem díky!

    1. Jakub

      My pravidelne cestujeme do Asie s AIG Worldwide Gold… Letosni zimu byla cena za 5 tydnu 1632 Kc za osobu. Pokud pojedete na mene nez 30 dni, cena celkem klesne. A za tu castku mate klid… 😉

  3. Adam

    Ahoj, co si myslíš o cestě z Manilli do Davau a pak ještě asi 3 hodiny autem směrem na východ k moři. Jak moc se ti to zdá nebezpečné? díky za odpověď.
    A jestli přidáš navíc nějakou radu, či tip na výlet budu moc rád. 🙂

    1. Roman Mudroch

      Ahoj,

      přiznám se, že z Mindanaa znám jen Davao, okolí a ostrov Samal a tak nemůžu poradit. Osobně bych se Davau a okolí vyhnul v nynější době. Davao je sice bezpečné, ale okolí po posledním únosu na ostrově Samal (píšu o něm v článku) na mě bezpečným dojmem nedělá. Na Filipínách je mnoho jiných pěkných ostrovů a destinací které můžeš navštívit.

      Roman

  4. stanley

    a co Boracay a Palawan 2 najznamejsie ostrovy s najkrasnejsimi plazami a zakutiami? ake su tam ceny, resp letenky z Manily na spominane ostrovy?

    1. Roman Mudroch

      Ahoj, tyto dva ostrovy patří mezi ty nejdražší na Filipínách, ale zase tak velký rozdíl není když budete vědět kde kupovat. Musíte koupit 2 letenky, protože se musí přes Manilu nebo přes Cebu, takže počítejte kolem 5000 PHP za obě letenky, ale v akci se dají sehnat levněji.

  5. Patrik

    Super článek.Jakub nám vlastně dával informace během svého pobytu na Filipínách a zvolili jsme podobnou cestu 🙂 , jen misto Siargaa(v tu dobu opravdu drahé letenky)jsme byli na Camiguinu.Filipíny jsou opravdu nádherné a doporučujeme :).Nás to stálo na 3týdny cca 25tis na osobu. Tady naše cesta :
    https://www.youtube.com/watch?v=VoUH0QpyMJQ

    1. Radek

      Ahoj Patriku, předpokládám, že máš na mysli výdaje na Filipínách bez ceny za letenky z ČR. Pokud ano, dá se mluvit o ceně cca 40tis. celkem? Nebo jste se vešli do 25 včetně letenek z ČR? Pokud ano, s jakým předstihem jste leteneky kupovali (jak dlouho vám cesta zabrala).

  6. Monča

    Zdravím všechny 🙂 díky za článek pomohl mi utříbit si naši cestu. Jen jsem se chtěla zeptat na půjčování motorek. Zatím jsem tohle téma nikde tady nenašla. My lítáme do Asie celkem často a vždy si půjčíme motorku a přejíždíme ze země do země zde z ostrova na ostrov. Moje otázečka zní trajekty které jezdi mezi těmito ostrovy jsou i nákladní nebo jak to říct? Přepravují i motorky a auta nebo pouze lidi?? A druhá otázka na kolik takový skůtr či motorka vychází za 1 den půjčení. Mám totiž celkem rozdílné částky co se týče severní a jižní Asie 😀

    1. Jakub

      Filipiny obecne od 150 do 250 Kc / den za skutr. Jen si nejak nedokazu predstavit, jak na nem jet ze zeme do zeme. A krome trajektu z Bantayanu na Cebu jsem tu moznost nevidel, ale zase se domnivam, ze kdyz budete chtit v pristavu prejet i s motorkou, pojedete pomalym trajektem a ne speedboatem. Ale nejak to jit musi, ty auta a motorky na ostrovech nevyrabi… 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Převodník měn

Zkuste zdarma náš převodník měn